Založ si blog

V minulom roku nabrala výstavba diaľnic extrémne tempo

O výstavbe cestnej infraštruktúry sa na Slovensku veľa hovorí už celé desaťročia, ale skutočne rýchle stavanie diaľnic prišlo až v posledných rokoch. Konkrétne rok 2015 bol v tomto smere jednoznačne rekordný, keď minister dopravy Ján Počiatek strihal pásku na diaľniciach až štyrikrát, čím sa diaľničná sieť v Slovenskej republike rozšírila presne o 57 kilometrov. A vodičom nové diaľnice ušetrili zhruba polhodinu cesty.

Ale ani pominulé roky Národná diaľničná spoločnosť nezaháľala, keď priemerné tempo odovzdania vystavaných diaľnic v rokoch 2011 až 2015 bolo na Slovensku v dĺžke 30 km, čo bolo najviac v histórií Slovenska. Najvyššiu rozostavanosť sme mali v roku 2010, keď to bolo približne 136 kilometrov. Nasledujúce roky boli slabšie. V súčasnosti sme opäť na úrovni 138 kilometrov rozostavaných ciest.

Kým v minulom roku sa  diaľnic dočkali pri Martine, Levoči a Detve, tento rok sa počíta s dokončením úsekov na Kysuciach medzi Čadcou a hranicou s Poľskom, zo Zvolena do Pstruše a obchvatu Bánoviec nad Bebravou. Popri rozostavanej diaľnici D1 z Bratislavy do Košíc, ktorá má byť hotová v roku 2020, sa štát zameral na kysuckú D3.

NDS je vo svojich plánoch ešte ambicióznejšia. Na svojej stránke informuje, že chce v rokoch 2016 – 2017 začať výstavbu 14 úsekov rýchlostných ciest, najmä na trase R2 medzi Trenčínom a Novákmi a medzi Zvolenom a Košicami. Príprava všetkých týchto úsekov je vo fáze stavebných konaní, čo je posledná fáza projektovania, po ktorej nasleduje už príprava súťaže. V rovnakom štádiu prípravy je aj kysucká D3.

Kým v roku 2014 na projekty výstavby cestnej infraštruktúry zo štátneho rozpočtu odišlo viac ako 450 miliónov eur, v tomto roku táto suma dosiahne takmer 815 miliónov eur.

Už na jar tohto roku sa má začať výstavba nultého obchvatu Bratislavy. Bude pozostávať z časti diaľnice D4, ktorá povedie od už existujúcej časti idúcej od štátnej hranice s Rakúskom až po bratislavskú mestskú časť Rača. Spoločne s rýchlostnou cestou R7 bude jej hlavnou úlohou uľahčiť vstup do mesta z juhovýchodnej strany, kde sa v súčasnosti tvoria v špičkách kolóny so zdržaním niekoľko desiatok minút. V najvyťaženejších úsekoch celého obchvatu by sa denne malo pohybovať približne 45-tisíc vozidiel.

Víťazom tendra na výstavbu bratislavského obchvatu sa stalo španielske konzorcium Cintra Infraestructuras Internacional. Podľa aktualizovaného prepočtu, ktorý ministerstvo už zverejnilo na internete, bude ročná splátka za 30-ročnú koncesiu obchvatu dosahovať výšku 56,7 milióna eur. Celkovo štát za výstavbu a 30-ročnú prevádzku a údržbu diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 zaplatí 1,891 miliardy eur. Pričom pôvodná štúdia realizovateľnosti počítala s PPP projektom vo výške až 4,2 miliardy eur. Následne po otvorení obálok štyroch najúspešnejších konzorcií cena klesla na 1,7 miliardy a aktualizovaný prepočet hovorí o cene necelých 1,9 miliardy eur, pretože štát upravil parametre diaľnice a na niektorých miestach zrušil šesťprúdové usporiadanie. K poklesu ceny prispelo aj výhodnejšie financovanie ako to, s ktorým počítala štúdia realizovateľnosti.

Predpokladá sa, že obchvat bude hotový za štyri roky a štyri mesiace. Za ten čas sa vytvorí až 1 000 pracovných miest, pričom až 90 percent pracovnej sily by malo byť zo Slovenska.

Ako najvýhodnejšia forma financovania výstavby diaľnic  sa ukázala cez PPP – verejno-súkromné partnerstvo s doplnením financovania z eurofondov a štátneho rozpočtu. Nie vždy však bolo stavanie diaľnic finančne tak jednoduché. Napríklad v roku 2013 nám EÚ odmietla preplatiť z eurofondov 44 miliónov eur na výstavbu cestnej infraštruktúry, pretože v roku 2011, za úradovania Jána Figeľa, vtedajšieho ministra dopravy a predsedu Kresťanskodemokratického hnutia, boli do súhrnnej žiadosti o platby zahrnuté výdavky, ktoré neboli oprávnené. A tie boli vo výške viac ako 5 miliónov eur.    

Postupné dobudovávanie diaľničnej siete vytvára podmienky pre vyrovnávanie medziregionálnych rozdielov, príchod zahraničných investorov do vzdialenejších kútov Slovenska, novú tvorbu pracovných miest, hospodársky rast a zvyšovanie bezpečnosti na cestách, preto rýchla výstavba diaľnic a rýchlostných ciest predstavuje pre našu krajinu výrazné pozitíva.

Prečo voliť Husára

06.04.2016

V sobotňajších voľbách o post primátora mesta Zlaté Moravce sa o Vašu dôveru uchádza PaedDr. Dušan Husár, riaditeľ Strednej odbornej školy technickej v Zlatých Moravciach a nezávislý poslanec viac »

Prečo voliť primátora

04.04.2016

Už túto sobotu Zlatomoravčania pristúpia po necelých dvoch rokoch k novej voľbe primátora svojho mesta potom, čo v tejto funkcii po odsudzujúcom právoplatnom rozsudku skončila Serafína Ostrihoňová. viac »

Kotlebova strana každým dňom ukazuje, čím v skutočnosti je

23.03.2016

Od volieb prešli len dva týždne a za tento krátky čas sa o politickom nováčikovi v parlamente Ľudovej strane – Naše Slovensko hovorilo a napísalo viac ako o samotnom víťazovi volieb. Za vysoký viac »

Pápež František

Pápež František: Dnes je viac kresťanských mučeníkov ako v staroveku

27.05.2017 15:04

Neľahký boj, ktorý musia robotníci zvádzať v rámci globalizujúcej sa ekonomiky, vyzdvihol v sobotu pápež František počas návštevy oceliarní ILVA v meste Janov.

Egypt

K útoku na koptských kresťanov v Egypte sa prihlásil IS

27.05.2017 13:58

Radikálna organizácia Islamský štát (IS) sa prihlásila k piatkovému útoku na koptských kresťanov v egyptskej provincii Minya. Informovala o tom agentúra Reuters.

Weisenbacher

Weisenbacher: ĽS NS nemala vôbec kandidovať

27.05.2017 12:00

Je nutné sprísniť registráciu strán a zamedziť právu byť volený pre predstaviteľov tých politických subjektov, ktoré už boli rozpustené, myslí si Peter Weisenbacher.

Krajňák

Koaliční poslanci žiadajú zmeny v ÚPN, skončil by aj terajší šéf Správnej rady Krajňák

27.05.2017 11:40

Koaliční poslanci chcú odstrániť nedostatky vo fungovaní Ústavu pamäti národa (ÚPN).

ivanihnacak

Najpodivuhodnejšie na budúcnosti je predstava, že našu dobu budú nazývať staré zlaté časy. Ernest Miller Hemingway

Štatistiky blogu

Počet článkov: 20
Celková čítanosť: 75879x
Priemerná čítanosť článkov: 3794x

Autor blogu

Kategórie