Založ si blog

V minulom roku nabrala výstavba diaľnic extrémne tempo

O výstavbe cestnej infraštruktúry sa na Slovensku veľa hovorí už celé desaťročia, ale skutočne rýchle stavanie diaľnic prišlo až v posledných rokoch. Konkrétne rok 2015 bol v tomto smere jednoznačne rekordný, keď minister dopravy Ján Počiatek strihal pásku na diaľniciach až štyrikrát, čím sa diaľničná sieť v Slovenskej republike rozšírila presne o 57 kilometrov. A vodičom nové diaľnice ušetrili zhruba polhodinu cesty.

Ale ani pominulé roky Národná diaľničná spoločnosť nezaháľala, keď priemerné tempo odovzdania vystavaných diaľnic v rokoch 2011 až 2015 bolo na Slovensku v dĺžke 30 km, čo bolo najviac v histórií Slovenska. Najvyššiu rozostavanosť sme mali v roku 2010, keď to bolo približne 136 kilometrov. Nasledujúce roky boli slabšie. V súčasnosti sme opäť na úrovni 138 kilometrov rozostavaných ciest.

Kým v minulom roku sa  diaľnic dočkali pri Martine, Levoči a Detve, tento rok sa počíta s dokončením úsekov na Kysuciach medzi Čadcou a hranicou s Poľskom, zo Zvolena do Pstruše a obchvatu Bánoviec nad Bebravou. Popri rozostavanej diaľnici D1 z Bratislavy do Košíc, ktorá má byť hotová v roku 2020, sa štát zameral na kysuckú D3.

NDS je vo svojich plánoch ešte ambicióznejšia. Na svojej stránke informuje, že chce v rokoch 2016 – 2017 začať výstavbu 14 úsekov rýchlostných ciest, najmä na trase R2 medzi Trenčínom a Novákmi a medzi Zvolenom a Košicami. Príprava všetkých týchto úsekov je vo fáze stavebných konaní, čo je posledná fáza projektovania, po ktorej nasleduje už príprava súťaže. V rovnakom štádiu prípravy je aj kysucká D3.

Kým v roku 2014 na projekty výstavby cestnej infraštruktúry zo štátneho rozpočtu odišlo viac ako 450 miliónov eur, v tomto roku táto suma dosiahne takmer 815 miliónov eur.

Už na jar tohto roku sa má začať výstavba nultého obchvatu Bratislavy. Bude pozostávať z časti diaľnice D4, ktorá povedie od už existujúcej časti idúcej od štátnej hranice s Rakúskom až po bratislavskú mestskú časť Rača. Spoločne s rýchlostnou cestou R7 bude jej hlavnou úlohou uľahčiť vstup do mesta z juhovýchodnej strany, kde sa v súčasnosti tvoria v špičkách kolóny so zdržaním niekoľko desiatok minút. V najvyťaženejších úsekoch celého obchvatu by sa denne malo pohybovať približne 45-tisíc vozidiel.

Víťazom tendra na výstavbu bratislavského obchvatu sa stalo španielske konzorcium Cintra Infraestructuras Internacional. Podľa aktualizovaného prepočtu, ktorý ministerstvo už zverejnilo na internete, bude ročná splátka za 30-ročnú koncesiu obchvatu dosahovať výšku 56,7 milióna eur. Celkovo štát za výstavbu a 30-ročnú prevádzku a údržbu diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 zaplatí 1,891 miliardy eur. Pričom pôvodná štúdia realizovateľnosti počítala s PPP projektom vo výške až 4,2 miliardy eur. Následne po otvorení obálok štyroch najúspešnejších konzorcií cena klesla na 1,7 miliardy a aktualizovaný prepočet hovorí o cene necelých 1,9 miliardy eur, pretože štát upravil parametre diaľnice a na niektorých miestach zrušil šesťprúdové usporiadanie. K poklesu ceny prispelo aj výhodnejšie financovanie ako to, s ktorým počítala štúdia realizovateľnosti.

Predpokladá sa, že obchvat bude hotový za štyri roky a štyri mesiace. Za ten čas sa vytvorí až 1 000 pracovných miest, pričom až 90 percent pracovnej sily by malo byť zo Slovenska.

Ako najvýhodnejšia forma financovania výstavby diaľnic  sa ukázala cez PPP – verejno-súkromné partnerstvo s doplnením financovania z eurofondov a štátneho rozpočtu. Nie vždy však bolo stavanie diaľnic finančne tak jednoduché. Napríklad v roku 2013 nám EÚ odmietla preplatiť z eurofondov 44 miliónov eur na výstavbu cestnej infraštruktúry, pretože v roku 2011, za úradovania Jána Figeľa, vtedajšieho ministra dopravy a predsedu Kresťanskodemokratického hnutia, boli do súhrnnej žiadosti o platby zahrnuté výdavky, ktoré neboli oprávnené. A tie boli vo výške viac ako 5 miliónov eur.    

Postupné dobudovávanie diaľničnej siete vytvára podmienky pre vyrovnávanie medziregionálnych rozdielov, príchod zahraničných investorov do vzdialenejších kútov Slovenska, novú tvorbu pracovných miest, hospodársky rast a zvyšovanie bezpečnosti na cestách, preto rýchla výstavba diaľnic a rýchlostných ciest predstavuje pre našu krajinu výrazné pozitíva.

Prečo voliť Husára

06.04.2016

V sobotňajších voľbách o post primátora mesta Zlaté Moravce sa o Vašu dôveru uchádza PaedDr. Dušan Husár, riaditeľ Strednej odbornej školy technickej v Zlatých Moravciach a nezávislý poslanec viac »

Prečo voliť primátora

04.04.2016

Už túto sobotu Zlatomoravčania pristúpia po necelých dvoch rokoch k novej voľbe primátora svojho mesta potom, čo v tejto funkcii po odsudzujúcom právoplatnom rozsudku skončila Serafína Ostrihoňová. viac »

Kotlebova strana každým dňom ukazuje, čím v skutočnosti je

23.03.2016

Od volieb prešli len dva týždne a za tento krátky čas sa o politickom nováčikovi v parlamente Ľudovej strane – Naše Slovensko hovorilo a napísalo viac ako o samotnom víťazovi volieb. Za vysoký viac »

volby, nemecko

Liberáli a Zelení môžu podržať kancelárku

26.09.2017 09:05

Voliči rozdali karty tak, že obe strany sa môžu ocitnúť vo vláde.

Referendum v Kurdistane

Kurdi urobili prvý, symbolický krok

26.09.2017 08:55

Sotva kto pochyboval o tom, že hlasovanie sa môže skončiť inak ako pozitívnou odpoveďou voličov.

Kushner

New York Times: Nejmenej šesť Trumpových poradcov používalo súkromný e-mail

26.09.2017 08:55

Okrem prezidentovho poradcu Jareda Kushnera je medzi nimi aj bývalý hlavný stratég Stephen Bannon alebo bývalý personálny šéf Bieleho domu, Rein Priebuss.

Euro, graf, ekonomika

Záujem investorov o východné Slovensko rastie

26.09.2017 08:34

Na Slovensko prichádza okolo 90 nových potenciálnych investorov, z toho približne polovica má záujem o východné Slovensko.

ivanihnacak

Najpodivuhodnejšie na budúcnosti je predstava, že našu dobu budú nazývať staré zlaté časy. Ernest Miller Hemingway

Štatistiky blogu

Počet článkov: 20
Celková čítanosť: 77954x
Priemerná čítanosť článkov: 3898x

Autor blogu

Kategórie